De tijd begint te vliegen. Er zijn alweer drie dagen voorbij
sinds mijn vorige blog. De afgelopen drie dagen leken een beetje op elkaar.
Grofweg: opstaan, ochtendgebed, eucharistie, anderhalf uur vrij, werken in de
gaarkeuken, twee uurtjes rusten (en een boel Facebooken), theetijd en daarna
weer vrije tijd tot aan het avondgebed en het avondeten en daarna naar bed. De
vrije tijd gebruik ik steeds om te lezen in mijn boek Les Misèrables op een bankje op één van de open gaanderijen (lekker
in de schaduw). Toch hadden de afgelopen dagen allebei iets bijzonders.
Dag 9 dinsdag - Christ
University
Wapen van CHRIST University |
Op dinsdag zat ik vanaf een uurtje of 16:45 uur lekker te
lezen toen één van de broederstudenten (zoals dat hier heet, sommige zijn
namelijk nog junior, anderen al eeuwig geprofest), br. Anand, op mij af. Anand
was de broeder waarmee ik vorige week vrijdag voor de kerk had staan praten -
ja, voor het flauwvallen dus. Hij vroeg me of ik zin had om een stukje te wandelen.
Het was inmiddels tegen 17:45 uur. Zeker wel!
Ik bracht snel mijn boek naar mijn kamer en daar gingen we. (We
waren nog niet weg of ik dacht: oeps (nou ja zoiets, maar dan ongekuist dus
;-)) mijn camera vergeten). Gelukkig hebben we Google...Hij wilde mij de campus
van de universiteit - Christ University - laten zien waar de broeders theologie
(of in zijn geval filosofie) studeren. Het is een minuut of 15 lopen vanaf de
communiteit (1,3 km, maar ja... dat Indiase verkeer, hè). Het is een enorme
campus, met flink veel gebouwen, een botanische tuin, een boerderij, wat
huisjes van personeel, een minimodel (n soort Madurodam, maar dan minder
gedetailleerd) van het Heilig Land en... een gaarkeuken. Er zijn dus op
ongeveer 1,5 km van elkaar twee goedlopende gaarkeukens...
Een deel van de universiteitscampus |
Onderweg sprak een studente mij aan of ik 'een uitwisselingsstudent'
was. Nee. En een medestudent van Anand vroeg me of ik een medebroeder van Anand
was. Ja. Opvallend vond ik dat opleidingen vaak over meerdere gebouwen verdeeld
waren, waarbij in (laat ik maar zeggen) gebouw 1 studenten van het eerste jaar
zaten, om dan in gebouw 2 van dezelfde opleidingen de studenten van jaar 2 te
hebben en het derde gebouw de derdejaars studenten. Het is een private
universiteit, die nog in handen is van de oprichters: de The Carmelites of Mary
Immaculate (C.M.I.) een een Syro-Malaba-katholieke orde (de Syro-Malabar-Katholieke
Kerk is de oerkerk van India (die zegt terug te gaan op de apostel Thomas
en die met de kerk van Rome geaffilieerd is. Het is de eerste katholieke
religieuze congregatie die in India is gesticht. Overigens officieel
staat er op de borden overal: CHRIST
(deemed to be an university) oftewel CHRIST (wordt beschouwd als universiteit).
Ik vermoed dat dit met de privéstatus te maken heeft. Het is één van de
topuniversiteiten van India.
Op een bankje voor een beeld van Maria heb ik nog even
zitten praten met Amand. Binnenkort doet hij zijn eeuwige professie. Hij wil in
het sociale werk. Op eens ging er mij een lichtje op. Sekar had verteld dat de
(weinige) broeders die er voor kiezen om lekenbroeder (dus geen priester) te
blijven filosofie studeren in plaats van theologie. Er was (Sekar
parafraserend) nu in Bengaluru één broeder die aangegeven had lekenbroeder te
willen blijven. Dat was dus Anand. Ik wist al dat hij afkomstig was uit de
deelstaat Jharkhand (in het noordoosten van het hoofddeel van India, westelijk
van Kolkata/Calcutta) - dat is de armste regio van India. Hij heeft één oudere
broeder (hey, waar ken ik dat van? ;-) ) en die werkt op de boerderij van zijn
ouders. Amand is 27. Het is maar goed dat hij dit niet kan lezen (Sekar... niet
doorvertellen! ;-)) maar hij oogt veel jonger. Als je had gezegd hij is 18 of
19, dan had ik het ook geloofd.
We liepen weer verder en plotseling hield hij halt voor een
klooster van de Montfortanen ("hier wonen de Montfortanen") en belde
aan. Ik dacht... wat doet hij nou??? Maar we werden binnen gelaten en hij vroeg
naar één van de bewoners. Na een tijdje verscheen een leeftijdsgenoot - Lucas.
Het bleek een klasgenoot te zijn van Anand. We hebben eventjes in de hal
gezeten, alle drie een beetje met ons mond vol tanden. Er kwam niet echt een
gesprek op gang, helaas. Toen liet Lucas ons nog hun kapel (mooi, maar
eenvoudig, met centraal het beeld van hun stichter Louis-Marie Grignion de
Montfort en (veel groter) een beeld van Maria - logisch hun spiritualiteit is
sterk marianisch).
Daarna wandelden we verder door enkele kleine straatjes. Op
eens bood hij me wat te drinken aan. Op mijn "ik betaal" wilde hij
per sé niet in gaan. Waarover ik me best schuldig voelde. Ik met m'n reguliere
zakgeld en hij... hij krijgt hooguit soms iets toegestopt door mensen die
vragen of hij hen wil zegenen. (Overigens is mij die vraag ook al een aantal
keer gesteld. Ik diep dan telkens de Zegen van Clara op. Die vind ik erg mooi
en ik kan me er geen bult aan vallen...). Gewapend met allebei een ijskoffie
liepen we verder. We kwamen langs een sober, relatief nieuw flatgebouw. Anand
vertelde dat dit een voormalige slum
was. Ik had al begrepen dat 'de oplossing' die de staat biedt voor de slums is ze te ontruimen, op die plaats
een simpel - kaal betonnen - appartementencomplex te bouwen en daar de ex-slumbewoners. Er te huizen met een "zo, nu woon je niet meer in een slum, dus niet meer klagen". Tja.
Leuk bedacht, maar nu zetten deze mensen met nog steeds geen nagel om hun gat
te krabben met het hele gezin in een eenkamerwoning op het kale beton...
Om 18:30 uur waren we weer terug. Mooi op tijd voor het
avondgebed (hij in de kapel van de Bonaventuracommuniteit en ik in die van de
Thomascommuniteit). Ik nam afscheid van Anand met een omhelzing (een brassa zouden
de Surinamers zeggen) die hij wat aarzelend beantwoordde. Tot slot zei ik hem
dat we gauw nog eens moesten wandelen ("ja, leuk!") en dat ik dan op
iets te drinken zou trakteren (met een verlegen glimlach tot gevolg).
De rest van de avond liep als gepland.
Dag 10 woensdag - Twee
keer happy birthday
Ook woensdag dacht ik, deze dag verloopt volgens het plan
zoals boven omschreven. Nou ja, ik hàd de afspraak staan om met fr. Baptist mee
te gaan naar de mis bij de FMM-zusters. Maar... hij ging op de motor en was
vergeten voor mij een helm mee te nemen, dus ging het helaas niet door. Maar daarna
had ik dit idee. Niet dus. Ergens tijdens de dag spraken twee van de broederstudenten
mij aan "Fr. John Sekar zegt dat je vandaag gaat verhuizen en wij moeten
je helpen!" "euhm...?" Stond ik daar even met mijn mond vol
tanden. Ik wist van niks. Dus ik zocht contact met Sekar. "Als je wilt kan
dat inderdaad. Er is nu in onze vleugel een kamer vrij. Ga maar kijken of je
dat wilt". Daarop vroeg ik: "welke kamer is het?" "Vraag
maar aan br. Salvadore". En daar blijf het bij, want tot op moment van
schrijven (ruim een dag later) heb ik de bewuste broeder (nota bene een van
degene die mij aansprak!) niet meer gezien; zelfs niet bij het ontbijt van
donderdag. Wel weet ik van alle planningen van de broederstudenten die er
hangen dat hij de gastenbroeder van het hele complex (de drie communiteiten,
dus) is. Kom op, collega! Duik eens op! Ik heb m'n spullen al gepakt...
's Avonds in het avondgebed, dat speciaal voor de
gelegenheid door Baptist was gepersonaliseerd, vierden we de verjaardagen van
fr. Xavier (de definitor die nog steeds hier logeert) en (met terugwerkende
kracht) die van fr. Praveen (de minister-provinciaal). Het had wel wat, zo'n
gepersonaliseerd avondgebed, maar het was ook rommelig. En ik kreeg een
liederenboek in handen waaruit ik pagina 6 nodig had... en de eerste 6 pagina's
waren er uitgescheurd...
Tijdens het - voor de gelegenheid - uitgebreide avondmaal
werden de verjaardagen voortgezet. Bijzonder om mee te maken! Als toetje hadden
we de verjaardagstaart. Die had een bijzondere smaak, maar ik kan het niet echt
thuis brengen. De maaltijd draaide uit op een soort recreatie. Overigens zei de
provinciaal dat ik qua doen, laten en spreken sprekend op mijn eigen
provinciaal - Rob Hoogenboom, dus - leek. Ik weet niet Rob of dit voor jou nou
een compliment of een belediging is ;-). Dus ik lag wat later in bed dan
gebruikelijk.
Dag 11 - Rust nodig... net nu er schoolfeest is
Okra's of Lady fingers, doorgesneden een vijf-puntige ster |
Ik dus wat minder uitgerust dan gebruikelijk op. Wat
trouwens nog steeds relatief is... want: au; ik ben nog steeds niet gewend aan
die harde bedden (metalen plaat, matras van 5 cm) hier. In de gaarkeuken liep
het dus eventjes "mis". Na anderhalf uur (!) snijden van die
sperzieboonachtige groente - waarvan ik nu weet dat ze Okra (of - en dat vind
ik wat luguber: Lady Fingers) heten, kon ik even gaan zitten de gebruikelijke
koekjes eten. Onder veel gelach van de medewerkers van de gaarkeuken meldde ik
me nietsvermoedend een klein uurtje later weer.... ik was op de stoel in slaap
gevallen. Oeps! Gelukkig was dit het kookuurtje waar ik toch niet zoveel kan
betekenen, maar er was aardig wat hilariteit onder de medewerkers. Gelukkig kon
ik gewoon nog met de potten sjouwen, zelf even eten en eten uitdelen!
Vlaggetjes voor de kerk... van cellofaan, dus schitteren dat ze doen!!! |
Ik was na de dienst nog steeds wat duf en als ik één dag toe
was aan een tukje was het vandaag wel. Helaas... de school van de broeders
heeft schoolfeest. Het boemt en dendert hier dus van de muziek en de uitgelaten
scholieren. Voor de kerk hebben ze trouwens allerlei vlaggetjes opgehangen...
de een zegt dat ze voor het schoolfeest zijn, de tweede voor de vastenretraite rond
'in keer en boete doen' (wat ik een gekke combinatie vind, maar oké) en de
derde zegt dat het ter voorbereiding is van de komst van twee relikwieën van
St. Antonius van Padua die hier heen gaan komen over een paar dagen.
Vooralsnog loopt de rest van de dag rustig voor mij. Maar ssst...
je kan nooit weten. Misschien duikt br. Salvadore zo nog op en is het in eens
toch verhuistijd.
Het geeft me nog wel wat ruimte enkele zinnen te wijden aan
de 'klanten' van de gaarkeuken. Net Zoals bij de Nederlandse voedselbank... er
komt hier van alles: man, vrouw, jong, oud, christen, hindoe, moslim (er wordt
nergens naar gevraagd - zoals het franciscanen betaamd), traditioneel gekleed,
westers gekleed. Ik vind het soms schrijnend te zien hoe een vader of een
moeder met een kleintje binnenkomt... kleutertjes soms nog of in de basisschoolleeftijd.
Ze komen niet boven de balie uit. Zie je in eens een handje boven de rand uitsteken
waar je een bord eten in moet stoppen. Dan kan ik wel janken! (Sterker nog de
tranen rollen over mijn wangen als ik dit schrijf). Dat is toch eigenlijk
ongehoord?!
Er zitten opvallend ook een hoop jongens (en enkele meiden)
van rond de twintig tussen; enkelen hoog opgeleid... ze dachten het te gaan
maken in de grote stad. Niet dus. Een vaste bezoeker is ook de priester van de
Hindoetempel om de hoek. Het eten dat hij daar krijgt aangeboden kan (of mag? Dat
is me niet helemaal duidelijk) hij niet eten. Natuurlijk is ook hij van harte
welkom, dat staat buiten kijf. Maar stel je voor dat een Nederlandse pastoor of
dominee om eten moest gaan bedelen bij een moskee/imam? Of andersom, de imam
bij een kerk? Wij zouden dat nooit zover laten komen... ik snap het eerlijk
gezegd niet helemaal... 80% is hier hindoe. Is er geen een die de priester een
bordje eten kan toestoppen?
Ik zie trouwens best wat parallellen tussen het Frankrijk
van begin negentiende eeuw uit Les
Misèrables en het India van begin eenentwintigste eeuw...
PS Dit keer maar een schamel aantal foto's, sorry!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten